The Trouble with KDG

In ons land lopen niet teveel politici rond die durven zeggen waar het op staat. Die eens tegen de stroom of tegen de eigen partijlijn durven inroeien. Karel De Gucht is daar een van en in veel debatten herken ik in hem “the voice of reason”, of “the voice of conscience” naargelang het onderwerp. Mijn bewondering is groot voor zijn authenticiteit.

Deze keer deel ik de mening van De Gucht echter niet. We hebben na 11 maanden inderdaad nog steeds geen federale regering. We hebben slechts vier van onze vijf regeringen. Dat is 80 pct. Dat heet aan de universiteit nog steeds “onderscheiding”. (grapjs) Weliswaar zonder applaus van de jury. En dat applaus gaat er ook niet komen…

Ik hoor tot de generatie geboren in de sixties, 1965 om precies te zijn. Ik heb in mijn volwassen leven enkel het ordewoord “crisis” gekend, wanneer het over onze economie ging. Nu is KDG de impasse een beetje beu en vaart hij  fèl uit tegen de “cheerleaders van NVA”. Juist Karel, dat is de partij waar het gros van uw kiezers (en die van de CD&V)  nu het vertrouwen aan hebben gegeven. En de meerderheid heeft dat gedaan omwille van een mix van communautaire motieven (dat circus rond BHV mag een keer gedaan zijn) en voor velen in nog grotere mate sociaal-economische motieven. Want van de ambities uit de befaamde boekjes van Verhofstadt is onder “Paars” bitter weinig in huis gekomen. Het systeem van “beurtelings scoren” onder leding van Verhofstadt was niet meteen een verheffende vertoning en heeft het eigen kiespubliek vervreemd.

Als ik het aanslepende gejammer over het uitblijven van een Federale Regering voor de zoveelste keer moet aanhoren vraag ik me zelfs af – vergeef mij – WAT wij dan precies moeten missen? Wat zijn die magnifieke verwezelijkingen van de Federale Overheid de voorbije 30 jaar (my adult life) dan wel geweest? Want ik kan ze niet meteen ontwaren.

Wie af en toe een krant leest weet ondertussen dat er in ons land géén energiebeleid is, wij financieren door dat totale gebrek aan beleid de voorbije decennia de goedkope electriciteit van de Fransen. Onze mobiliteit is een ramp, we staan met zijn allen dagelijks stil in de file, ook daar is de voorbije decennia niet echt uitgeblonken in visie. En er zijn géén pensioenreserves. Wie nu werkt betaalt voor de vorige generatie die al te vroeg met pensioen is gegaan, en financieert mee het a-sociale brugpensioensysteem, waarvoor er gewoon geen middelen zijn.  A-sociaal benadruk ik hier omdat ik blijkbaar tot een minderheid behoor die van mening is dat de volgende generaties ook recht hebben op minimale welvaart. Zelfde geldt voor justitie, asiel en migratie, etc. Is er eigenlijk één beleidsdomein waar de Belgische Overheid wel visie heeft tentoongespreid? Want ik hoor iedereen met veel overtuiging declameren dat we “dringend” een nieuwe regering nodig hebben, “om een beleid te voeren”. Welaan jongens, maar waarom zijn jullie daar dan de voorbije dertig jaar niet eens mee begonnen? Wie de moed heeft om af en toe een krant of magazine te lezen, mag zich verheugen in horrorverhalen over de veel lijken in de kast bij overheidsbedrijven bevolkt door partijvolk, zoals de NMBS holding.

De huidige relatieve welvaart is gestoeld op de plundering van de staatsfinancieën ten nadele van vele generaties na ons. Ons befaamde en geroemde “sociaal model” wordt in de praktijk gefinancieerd door de steeds krimpende groep werkenden van de huidige generatie, hun kinderen en hun kleinkinderen. Schoon kunt ge dat niet echt noemen. Duurzaam nog veel minder.

Tussen 73 en 93 is de overheidschuld gestegen van 30 naar 130pct van het BBP. Dat is blijkbaar de kostprijs van het Belgische Systeem, waarnaar ik vaak verwijs als het “Ancien Regime”. Communautaire en sociale vrede werd afgekocht met middelen ten koste van de volgende generaties. Want die schuld hangt nu als een molensteen, rond onze nek. En de particratie die het Belgische Systeem ontwierp en uitbouwde  heeft op die manier een moloch van een overheidsapparaat gecreeerd die 9 pct van ons BBP vertegenwoordigt, hetzij een volle 2 pct van het BBP méér dan vergelijkbare landen binnen de EU. Een inefficient en geldverslindend monster.

En naar de terugkeer van die Belgische Federale Overheid moeten we dus met zijn allen verlangen. I beg to differ, Karel. Met respekt uiteraard. In het Zuiden van het land wil men met lange tanden wat meubelen herschikken. In het Noorden heeft 80 pct van de kiezers gestemd voor een grondige verbouwing. Als wij die grondige verbouwing niet mogen eisen nadat we daar massaal voor gestemd hebben, moet je mij toch eens utleggen waarom we in Vlaanderen nog moeten gaan stemmen?

2 Comments

Add yours →

  1. Ik wil een regering mei 24, 2011 — 10:39 pm

    Dus volgens U betekent 17% stemmen dat deze partij heel ons land naar de kloten mag maken???

  2. Dnk voor uw commentaar maar toch wat kort door de bocht vind ik. Ten eerste is het niet NVA die ons land “naar de kloten helpt” maar wel de particratie onder leidjng van de PS en CDV/SP de voorbije 30 jaar. Of kan u wél een Belgisch beleidsdomein aangeven waar er de voorbije 30 jaar enige visie te bespeuren was?

    Alleszins niet op gebeid van Financien (tekort van 30 naar 130pct vh BBP tussen 73 en 93), ook niet bij Asiel en Migratie, ook niet bij Mobiliteit, ook niet bij Energie, en nog veel minder bij Justitie?

    Ik wil niet contrair zijn maar ik kan geen énkel beleidsdomein ontwaren waar de Belgische regering een pluim verdient.

    Er wordt vaak verwezen naar ons geroemde “sociaal model” en daarbij wordt zedig gezwegen over de welvaarts-diefstal die nodig was om dat model te financieren. Ik zal het anders zeggen, als ik bij u de rekening plunder, en die van uw kinderen en kleinkinderen, en ik gebruik dat geld om mijn eigen levensstijl vorstelijk te financieren, en daarnaast ook de stumpers in mijn straat te onderhouden, ben ik dan “uw Held”, of ben ik in de eerste plaatse een dief?

    Welaan dan; de welvaart die we nu genieten is er gekomen doordat schandelijke tekorten werden opgebouwd door de generatie krokodilllen die nu wekelijks met opgestoken vingertje komen vertellen welk een bedreiging NVA wel is. What a joke.

    Zelfs Elio Di Rupo gaf te kennen onmiddellijk na de verkiezingen dat “hij het duidelijke en oorverdovende signaal uit Vlaanderen begrepen had”. 80 pct van de Vlaamse kiezers heeft voor verandering gestemd. Slechts 20 pct stemt voor Groen en SPa SAMEN. Maar bij een vergadering van Waalse partijleiders op eigen verzoek met enkele vooraanstaande VOKA bedrijfsleiders zijn die bedrijfsleiders ontsteld geweest hoe weinig visie en ambitie de Walen hebben en hoe weinig ze begrijpen wat er in Vlaanderen leeft.

    Het is toch bijzonder grappig hoezeer de Franstaligen zich opwerpen als “Belgen” maar op de Zevende dag of andere Vlaamse opinie programma’s komt er zelden of nooit iemand uit het Zuiden langs. Als je op RTBf kijkt daarentegen zit het elke week vol Vlaamse poltici die wel de moeite nemen om hun visie en standpunten toe te lichten aan de andere kant van het land.

    U bekijkt het politieke leven in Belgie wel door een héél erg gekleurde bril. Misschien ook eens de feiten een plaats geven?

    Tot slot: ons land doet het ironisch genoeg opperbest sedert er geen Belgische regering meer is. We presteren dankzij dappere Duitse maatregelen (die bij ons door Links en de vakbonden onmogelijk zijn) economisch absoluut niet slecht. Misschien heeft dat alles te maken met het uitblijven van een stortvloed aan nieuwe belastingen en regeltjes.

    Neen, dat de Vlamingen maar hun tijd nemen om het huis grondig te verbouwen. Dat is waar 80 pct van Vlaanderen voor gestemd heeft, het is ook wat het IMF, de EU en alle ratingbureaus van Belgie eisen: het huis moet grondig verbouwd worden.

    Enkel is die boodschap in het zuiden na 11 maande nog steeds niet doorgedrongen.

Geef een reactie

